• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
Circulaire-IT
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-IT Jaarprogramma
  • C-IT Congres
    • Jaarcongres Circulaire-IT 2024 (NL)
  • ePapers
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Nieuws
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-IT Jaarprogramma
  • C-IT Congres
    • Jaarcongres Circulaire-IT 2024 (NL)
  • ePapers
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
Circulaire-IT
Geen resultaat
Bekijk alle resultaten

CIT-community CIT - 1144x317 ERS-DH-2025 ERS-1144x350

Hoge kosten funest voor reparaties, aldus onderzoek onder consumenten

Vooral smartphones vallen negatief op

21-07-2025
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Consumenten willen hun apparaten langer gebruiken, maar hoge kosten en gedoe houden reparaties tegen.

Dat blijkt uit een grootschalige studie van het Nürnberg Institut für Marktentscheidungen, uitgevoerd in zeven landen. Dat zijn Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Polen, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Steeds meer consumenten staan open voor het repareren van kapotte elektrische apparaten, maar in de praktijk gebeurt het nog te weinig. De grootste boosdoener? De prijs. Zodra een reparatie meer kost dan een vijfde van de nieuwprijs, kiezen de meeste mensen alsnog voor vervanging.

Consumenten minder happig op reparaties smartphone

Smartphones blijven achter op grote huishoudelijke apparaten. Hoewel driekwart van de mensen zegt dat apparaten makkelijker repareerbaar moeten zijn, telt die eigenschap nauwelijks mee bij het kopen van een nieuw toestel. Accuduur, opslag en prijs zijn belangrijker. Een speciaal label dat de repareerbaarheid toont, zou volgens de onderzoekers wel verschil kunnen maken. De Europese Unie heeft afgelopen juni de nieuwe ecodesign-regels ingevoerd. Daar is echter ook kritiek op.

Italianen meest “repareer-bereid”

In Italië, waar repareren vaker voorkomt dan elders, speelt repareerbaarheid al wél een grotere rol bij de aankoop. Daar laat ruim 60 procent van de mensen hun apparaten repareren. Ter vergelijking: in Duitsland en Frankrijk ligt dat cijfer onder de 50 procent, ondanks bestaande subsidieregelingen.
De studie maakt duidelijk dat milieubewustzijn alleen niet genoeg is. Veel mensen zeggen dat ze willen bijdragen aan duurzaamheid, maar laten apparaten alsnog links liggen als de reparatie te veel moeite of geld kost. “Repareren is voor veel mensen nog geen dagelijkse praktijk, maar wel een duidelijke wens voor de toekomst”, aldus het rapport.

Ook regionaal beleid kan helpen. In Duitse deelstaten zoals Berlijn en Thüringen, waar consumenten tot tweehonderd euro vergoeding kunnen krijgen, liggen de reparatiecijfers net iets hoger dan het nationale gemiddelde. Toch blijft de impact van financiële steun beperkt zolang gemak en informatie achterblijven.
De onderzoekers pleiten voor strengere regels voor fabrikanten. Die zouden reserveonderdelen langer beschikbaar moeten houden en apparaten zo moeten ontwerpen dat ze eenvoudiger te repareren zijn. Pas dan wordt repareren een logische keuze in plaats van een lastige afweging.

Tags: consumentenOnderzoekreparatiesmartphones

Gerelateerde Berichten

MobileSentrix koopt Franse onderdelenleverancier FMP en kijkt verder

2025/09/02

Inzichten uit het Circular Circuits-project: op weg naar circulaire elektronica

2025/09/02
Volgend bericht

Franse toezichthouder grijpt in op Honor smartphones door gebrek CE-markering

Upcoming Events

Free ICT Europe: Cyberresilience en Ondersteuning

01-10-2025 - 17:30

Circulaire-IT Community netwerkbijeenkomst bij HP

17-09-2025 @ 10:00 , more

European Broker Meeting 2025

05-11-2025 @ 09:00 , more

C-IT Jaarcongres 2025

12-11-2025 - 18:00

C-IT Community Netwerkevent #3 2025

17-09-2025 - 17:00
View All Events
Bekijk alle evenementen

Circulaire-IT Vacatures

CIT Community - Holland Recycling logo

Holland Recycling: Accountmanager Binnen- en Buitendienst

door Michiel van Blommestein
08-01-2025
0

Circular IT Group: B2B Sales Specialist bij iUsed

door Michiel van Blommestein
08-01-2025
0

ThePhoneLab: Smartphone Reparatie Specialist

door Michiel van Blommestein
07-08-2024
0

Bekijk alle vacatures

Circulaire-IT is onderdeel van ITChannelPro, hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.


Overige publicaties
ITchannelPRO
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over Circulaire-IT

  • Over Circulaire-IT
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Aanmelden bedrijvengids
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

0653 510 690
info@circulaire-it.nl

Circulaire-IT is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 Circulaire-IT | Beheer: Growing Lemon

Geen resultaat
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Nieuws
    • Circulair Algemeen
  • Evenementen
  • Bedrijvengids
  • Magazines
    • ITchannelPRO
    • Datacenter works
    • Cloudworks
    • InfoSecurity
  • C-IT community
    • Community
    • Circulaire-It Congres
  • ePaper
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Inloggen
  • Aanmelden
  • Contact

© 2022 Circulaire-IT | Beheer: Growing Lemon